شیشه لمینت چیست

شیشه لمینت چیست

شیشه لمینت چیست ؟ گلدن وین تولیدکننده شیشه های هوشمند در این مقاله به این سوال پاسخ می دهد:

شیشه لمینت نوعی شیشه ایمنی است که هنگام خرد شدن بهم می چسبد. شیشه های لمینت بیشتر به دلیل استفاده در شیشه جلو اتومبیل های اکثر خودرو های جهان مشهور است. این نوع شیشه ممکن است شکسته شود اما بیشتر قطعات به لایه بین لایه متصل می شوند. هنگامی که شیشه جلو اتومبیل خرد می شوند ، شیشه های چند لایه در جای خود قرار می گیرند و به صورت خرده های بزرگ دندانه دار یا صدها قطعه کوچک خرد نمی شوند. در عوض ، به اندازه کافی در جای خود قرار می گیرد تا بتواند جایگزینی برای آن پیدا شود.

در این مقاله ما می خواهیم اطلاعات مختلفی در مورد شیشه های چند لایه ارائه دهیم تا به شما در انتخاب بهترین شیشه و لعاب کمک کنیم.

تاریخچه شیشه ایمنی

شیمیدان ادوارد بندیکتوس شیشه ای چند لایه را در سال 1903 اختراع کرد. او امیدوار است که ترکیب شیشه و پلاستیک بتواند آسیب های مربوط به اتومبیل را کاهش دهد. با این وجود اختراع وی چندین سال در اتومبیل مورد استفاده قرار نگرفت. ایده شیشه حرارتی از قرن ها پیش وجود داشته است. رودلف Seiden از Austira اولین کسی بود که طراحی شیشه حرارتی را ثبت کرد.
اگرچه بسیاری از افراد نام شیشه ایمنی را شنیده اند ، اما تعداد کمی از مردم متوجه می شوند که این ماده به طور معمول از ماده ای به نام شیشه چند لایه ساخته شده است. شیشه های چند لایه از دو یا چند لایه شیشه تشکیل شده است که توسط یک لایه بین پلی وینیل بوتیرال به هم چسبیده اند. به دلیل وجود این لایه ، شیشه ایمنی به صورت خرده شیشه های بزرگ با لبه های تیز نمی شکند. در عوض ، لایه داخلی به طور معمول شیشه را در جای خود نگه می دارد ، و مانند یک عنکبوت تار عنکبوتی در سطح آن ایجاد می کند.

 شیشه لمینت چیست

شیشه لمینت در سال 1903 توسط یک شیمی دان فرانسوی به نام ادوارد بندیکتوس اختراع شد. بندیکتوس به طور تصادفی یک فلاسک شیشه ای را با پلاستیک پوشاند. این فلاسک هنگام افتادن شکستن ، باعث تحریک دانشمند برای تولید شیشه ای با روکش پلاستیک برای استفاده در شیشه های اتومبیل شد و در نتیجه خسارات ناشی از تصادفات رانندگی کاهش یافت. اولین استفاده از شیشه های چند لایه در چشمی ماسک های گاز استفاده شده در طول جنگ جهانی اول بود. در حدود سال 1939 ، شرکت تولیدی فورد شروع به استفاده از شیشه های ایمنی در شیشه جلو اتومبیل های خود کرد ، همانطور که بندیکتوس در نظر داشت. اکنون ، تقریباً در همه شیشه های اتومبیل از این شیشه استفاده می شود. برای کسانی که نگران شیشه جلو اتومبیل خود هستند ، می توان شیشه های رنگی را لمینت کرد. در بیشتر شیشه های اتومبیل حداقل مقداری شیشه رنگی وجود دارد و این شیشه های رنگی به طور معمول ورقه ورقه می شوند.از شیشه های چند لایه همچنین می توان به عنوان شیشه های ساختمانی نام برد زیرا به طور مکرر در ساخت و سازها مورد استفاده قرار می گیرد ، خصوصاً در مواردی که خطر طوفان وجود دارد. شیشه های ساختمانی مقاوم در برابر طوفان معمولاً در پنجره ها و ویترین فروشگاه ها در مناطقی که این خطر وجود دارد استفاده می شود. لایه بین شیشه علاوه بر محافظت از محصولات موجود در فروشگاه ، درجه عایق صوتی بسیار بالاتری تولید می کند و در جلوگیری از اشعه ماورا بنفش موثرتر است. به همین ترتیب ، دلایل زیادی برای استفاده صاحبان مشاغل از شیشه های ایمنی در ساخت و ساز وجود دارد.

 شیشه لمینت چیست

از آنجا که این نوع شیشه با آنچه بسیاری به آن عادت دارند متفاوت است ، باید در هنگام برش شیشه های چند لایه دقت شود. اگرچه قطع هر دو طرف شیشه و سپس ریختن مایع قابل اشتعال روی لیوان به منظور سوزاندن از بین لایه های ورقه ای مرسوم است ، اما این روش برش سازی بی خطر نیست. در عوض ، می توان از جداول مخصوص برش ، تیغ اره های عمودی یا دمنده های هوای گرم برای برش شیشه های ورقه ای به صورت ایمن استفاده کرد.خواه شیشه لمینت رنگی را برای اتومبیل خود بخواهید یا شیشه ساختمانی را برای ویترین فروشگاه خود ، لمینیت شیشه می تواند آنچه شما نیاز دارید تولید کند. شیشه ایمنی که امروزه در بسیاری از مکان ها مورد استفاده قرار می گیرد ، محافظت موثری در برابر آسیب دیدگی شیشه خرد شده است.پنجره شیشه ای چند لایه محافظ عالی در برابر شکستن است. شکستن از شیشه های چند لایه به زمان ، تلاش و سر و صدا احتیاج دارد و در هنگام شکستن خرد نمی شود. معمولاً دست نخورده باقی می ماند و از فضای داخلی در برابر ، پرتابه های پرنده و سایر آسیب ها محافظت می کند.شکستن شیشه های چند لایه به مواردی بیش از یک توپ گلف ، بیس بال یا آجر نیاز دارد. پنجره های شیشه ای چند لایه حتی در برابر انفجارهای جزئی مقاومت می کند و جز هدف اصلی اکثر شیشه های ضد گلوله است.پنجره های شیشه ای چند لایه همچنین از شما در برابر موارد زیر محافظت می کند:

  • اشیا پرنده – توپ های گلف ، توپ های بیس بال ، آجر
  • بلایای طبیعی – گردباد ، زمین لرزه ، طوفان باد
  • انفجارهای جزئی

برنامه های کاربردی

از شیشه حرارتی معمولاً در درب های شیشه ای بدون قاب در محیط های تجاری استفاده می شود. شیشه ها در وسایل نقلیه معمولاً از شیشه های حرارتی ساخته می شوند. شیشه های جلو اتومبیل به طور معمول از شیشه های چند لایه ساخته می شوند ، مانند شیشه هایی که در نورگیرها از آن استفاده می شود. از شیشه های چند لایه اغلب در مواردی استفاده می شود که خطر شدید بادهای شدید وجود دارد.

 شیشه لمینت چیست

شیشه لمینت شده

شیشه های چند لایه از طریق اتصال لایه های شیشه به یکدیگر تحت فشار و گرما ، با رزینی به نام PVB (پلی وینیل بوتیرال) تولید می شود. این تکنیک برای ایجاد صفحات شیشه ای تک لایه با چند لایه استفاده می شود. PVB باعث می شود شیشه به راحتی از بین نرود و عایق صدا زیادی ایجاد می کند. شیشه های چند لایه قبل از خرد شدن خم می شوند. شیشه لمینت محکم است همچنین ، شیشه های چند لایه نزدیک به 99 درصد از انتقال نور ماورابنفش جلوگیری می کند.

همانطور که قبلاً اشاره شد ، شیشه لمینت یک شیشه ایمنی است که با قرارگرفتن دو یا چند ورق شیشه آنیل استاندارد با هم در اطراف لایه های ورقه ورقه پلاستیکی شفاف ایجاد می شود. روکش پلاستیکی (پلی وینیل بوتیرال) که در حین ساخت بین دو ورق شیشه قرار دارد از آسیب جلوگیری می کند. از آنجا که این دو لایه را مانند چسب بهم متصل می کند به طوری که حتی هنگام شکستن شیشه ، قطعات آن بر روی لایه نازک باقی می ماند.

بین لایه های ورقه ای شفاف دو نوع ماده وجود دارد. به طور معمول برای تشکیل شیشه های چند لایه استفاده می شود:

  • پلی وینیل بوتریل (PVB)
  • اتیلن-وینیل استات (EVA).

لایه های شیشه و ورقه ورقه با هم قرار گرفته و با استفاده از ترکیبی از غلتک های فشار و گرما محکم به هم متصل می شوند. در این فرایند ، هوا از بین لایه ها خارج می شود و سه لایه را به هم متصل می کند.

فواید شیشه لمینت چیست ؟

استفاده از این نوع پنجره های شیشه ای عمدتا مزایایی دارد. برای اطلاعات بیشتر از شیشه به سایت گلدن وین سر بزنید.

شیشه لمینت به دلیل ویژگی های ایمنی احتمال آسیب دیدگی را کاهش می دهد. هنگام شکسته شدن خطر کمتری دارند.

شیشه های چند لایه سوراخی برای ورود متجاوزان و سارقان به داخل نمی گذارد. زیرا شیشه ها در اثر ضربه از هم نمی ترکند. بنابراین دزدگیرها نمی توانند از برش های شیشه ای استفاده کنند و امنیت آنها نسبت به انواع دیگر شیشه ها بیشتر است.

شیشه لمینت چیست

اگر قرار است از پنجره ای برای فرار یا نجات استفاده شود ، شیشه لمینت گزینه خوبی نیست.

شیشه های چند لایه مقاومت بسیار خوبی در برابر اشعه ماورا بنفش و عایق صدا نسبت به شیشه های تک لایه دارند.

مقاومت در برابر حرارت و آتش سوزی

مقاومت در برابر انفجار و حتی می تواند ضد گلوله باشد

دوام

نصب ضعیف می تواند منجر به بسیاری از مشکلات شود

اگر به دنبال بهبود عملکرد صدا ، ایمنی و امنیت هستید ، شیشه های چند لایه لمینت از بهترین موارد هستند.

از کجا می توانید از شیشه لمینت استفاده کنید؟

شیشه لمینت ماده ای فوق العاده با ارزش و مفیدی است که به طور گسترده در مکان های مختلف استفاده می شود. شیشه های لمینت را می توانید در مکان هایی مانند:

  • استودیوهای ضبط
  • وسایل نقلیه پلیس
  • بانک ها
  • مغازه های طلا و جواهر
  • آکواریوم
  • سفارتخانه ها
  • پمپ بنزین ها

به دلیل مزایای بسیار ، شیشه های لمینت اثرات منحصر به فرد غیر قابل تصوری را در دکوراسیون منزل ایجاد می کند. به عنوان مثال ، اکنون شیشه های مات به درهای خانه ، از جمله پنجره های آشپزخانه اعمال می شود و دود روغنی به راحتی به سطح می چسبد. با این حال ، اگر شیشه  لمینت به جای شیشه مات گرفته شود ، چنین مشکلی از بین می رود. علاوه بر این ، پارتیشن های سطح بزرگ در خانه همیشه برای امنیت کودکان فعال پنهان است. در صورت استفاده از شیشه لمینیت ، والدین نسبت به ایمنی کودکان رها می شوند.

از آنجا که این نوع شیشه با آنچه بسیاری به آن عادت دارند متفاوت است ، باید در هنگام برش شیشه های چند لایه دقت شود. اگرچه قطع هر دو طرف شیشه و سپس ریختن مایع قابل اشتعال روی شیشه  به منظور سوزاندن از بین لایه های ورقه ای مرسوم است ، اما این روش برش سازی بی خطر نیست. در عوض ، می توان از جداول مخصوص برش ، تیغ اره های عمودی یا دمنده های هوای گرم برای برش شیشه های ورقه ای به صورت ایمن استفاده کرد. همانطور که مشخص شد ، شیشه  لمینت دو ورق شیشه است که دارای یک لایه محافظ اضافی از وینیل در بین آن است.

شیشه لمینت چیست

شیشه ی حرارت دیده

شیشه حرارتی را گاهی شیشه سخت نیز می نامند. بسیار محکم است و اغلب به عنوان شیشه ایمنی استفاده می شود. وقتی شیشه حرارتی شکسته شود ، معمولاً به جای خرده های بزرگ ، به قطعات بسیار کوچک تبدیل می شود. این امر باعث آسیب کمتری می شود .

 شیشه لمینت چیست

شیشه لمینت به طور کلی گرانتر از شیشه حرارتی است. قیمت لعاب های لمینت تا همین اواخر سه تا چهار برابر شیشه های حرارتی بود. استفاده از شیشه های چند لایه در شیشه جلو اتومبیل برای تولید کنندگان خودرو اجباری است. شرکت های بیشتری از شیشه های چند لایه در شیشه های کناری و عقب استفاده می کنند.

 شیشه لمینت چیست

شیشه حرارتی چند لایه

هنگام ساخت این نوع شیشه ، ضخامت PVB مورد استفاده باید درست باشد یا در لبه ها ممکن است سطح حباب وجود داشته باشد. این یک فرآیند دشوار است اما در صورت موفقیت ، شیشه حرارتی چند لایه می تواند کاربردهای مفیدی داشته باشد. اکنون بسیاری از تولیدکنندگان اتومبیل از این فناوری در پنجره های خود استفاده می کنند.

پس از نصب ، نظر شما در مورد آن چیست؟

شاید لازم باشد برای نصب شیشه های چند لایه با یک متخصص مشورت کنید یا بخواهید بدانید کدام پنجره ها می توانند بیشترین محافظت را داشته باشند و در کجا قرار دارند. بنابراین اکنون با ما تماس بگیرید. متخصص ما خوشحال می شود که به شما کمک کند.

مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

تماس بگیرید

ارسال
پشتیبانی واتس‌اپ
سلام 👋
چطور میتونم کمکتون کنم؟