شیشه لمینت چیست و چگونه اختراع شد؟

شیشه لمینت چیست و چگونه اختراع شد

شیشه لمینت چیست و چگونه اختراع شد ؟

به طور گسترده ثبت شده است که شیشه های لمینت در حدود سال 1903 زمانی که ادوارد بِنیکتوس در یک تصادف آزمایشگاهی آن را کشف کرد. یک فلاسک شیشه ای بر روی زمین کوبیده شد اما به جای اینکه همانطور که انتظار می رفت به قطعات کوچک تبدیل شود، فلاسک ترک خورد اما تا حد زیادی شکل و ساختار خود را حفظ کرد. پس از بررسی بیشتر، متوجه شد که شیشه در یک زمان حاوی نیترات سلولز پلاستیکی بود، که روی فلاسک خشک شده بود و نوعی لایه چسب در داخل آن ایجاد می کرد که از شکستن شیشه در حالت عادی در هنگام افتادن جلوگیری می کرد. چند سال بعد، پتنت‌های مختلفی برای پانل‌های کامپوزیت شیشه / پلاستیک و لایه‌های شیشه‌ای که با بلسان چسبانده شده بودند به ثبت رسید. به طورکلی به عنوان اولین شیشه‌ های چند جداره اصفهان در نظر گرفته می‌شوند.

شیشه لمینت چیست؟

شیشه چند لایه نوعی شیشه ایمنی است که در آن لایه های شیشه (معمولاً دو یا سه) توسط یک محصول بین لایه ای در جای خود ثابت می شوند. لایه میانی لایه های شیشه را حتی در صورت شکسته شدن شیشه به یکدیگر متصل نگه می دارد و به شیشه کمک می کند شکل اصلی خود را حفظ کند و احتمال جدا شدن قطعات تیز بزرگ را کاهش می دهد. از منظر “نتیجه شکست”، این امر شیشه های لمینت را بسیار ایمن تر می کند، زیرا به طور قابل توجهی احتمال آسیب به تردد عابر پیاده از قطعات شیشه شکسته را کاهش می دهد.

شیشه لمینت مدرن با چسباندن دو یا چند لایه شیشه (آنیل شده، مقاوم در برابر حرارت یا سخت شده) به همراه یک لایه پلاستیکی (معمولا PVB یا EVA) تولید می شود. لایه میانی بین لایه‌های شیشه قرار می‌گیرد و با استفاده از گرما و فشار (معمولاً کیسه خلاء و اتوکلاو) برای بیرون راندن هر کیسه هوا و چسباندن لایه‌ها به یکدیگر قرار می‌گیرد.

کاربردها و مزایای شیشه لمینت:

ساختار لایه ای و چسبانده شده شیشه های لمینت مزایای متعددی را از نظر انعطاف پذیری طراحی ارائه می دهد. ماهیت لایه لایه شیشه لمینت به این معنی است که لایه ها را می توان با لایه های مختلف و انواع مختلف شیشه (از جمله برخی از انواع شیشه های روکش دار) ساخت تا عملکرد پانل را با نیازهای نصب مطابقت دهد.

شیشه لمینت چیست و چگونه اختراع شد

ایمنی، امنیت و حفاظت:
در جایی که شیشه معمولی (بازپخت شده، عملیات حرارتی شده و سخت شده) به قطعات شکسته می شود و در صورت شکستن از هم می پاشد (با قطعات و قطعات تیز بالقوه خطرناک)، پیوند بین شیشه و لایه بین لایه در شیشه چند لایه، قطعات شکسته را می چسباند و شیشه را دست نخورده نگه می دارد.

 مقاومت در برابر نفوذ

این ویژگی مهم شکستگی به طور قابل توجهی احتمال آسیب جدی را کاهش می دهد.

در مقایسه با شیشه های معمولی، شیشه های لمینت با ایجاد مانع موثرتر در برابر حمله و ورود غیرمجاز، محافظت بیشتری از افراد و دارایی های انها ارائه می دهد. اگر چه شیشه اگر به اندازه کافی با چکش، آجر یا شیء مشابه برخورد شود، می‌شکند، اما لایه میانی مقاومت بیشتری در برابر نفوذ نشان می‌دهد، این اطمینان را می‌دهد که هرگونه تلاش برای ورود به یک محل کندتر و پر سر و صدا خواهد بود و احتمال رها شدن یا شناسایی تلاش برای ورود را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، شیشه‌های لمینت تمایل دارند در دهانه باقی بمانند و باد و باران را از ساختمان دور نگه می‌دارند تا زمانی که بتوان آن را در یک زمان مناسب تعویض کرد. نوع شیشه چند لایه مشخص شده را می توان با سطح امنیت/مقاومت مورد نیاز مطابقت داد.

کاهش صدا

شیشه لمینت در کاهش انتقال صدا از طریق لعاب بسیار موثر است زیرا نسبت به شیشه های یکپارچه (با ضخامت برابر) دارای شاخص کاهش صدای بالاتری است، به ویژه بین 125 هرتز و 4000 هرتز. افزایش کاهش صدا به دلیل اثر میرایی ارتعاش لایه میانی پلاستیکی است که بین لایه‌های شیشه قرار گرفته است. با این حال، اگر کاهش سر و صدا یک مسئله کلیدی است، بهتر است برای ارزیابی ساخت و ساز یا بازسازی درب و پنجرهذهای الومینیومی، از یکی از مشاوران گروه صنعتی گلدن وین صحبت داشته باشید. شیشه لمینت برای فرکانس های کلیدی صدا در یک مکان خاص توصیه می کنند. آنها همچنین می توانند عناصر ساختاری ساخت را بررسی کنند تا از یک راه حل کامل اطمینان حاصل کنند. به عنوان مثال، تعامل شیشه، نازک کاری و پوشش ساختمان کلیدی است. برای بهترین کاهش صدا، فریم های شکسته حرارتی نیز توصیه می شود.

مقاله

تماس بگیرید

ارسال
پشتیبانی واتس‌اپ
سلام 👋
چطور میتونم کمکتون کنم؟