رشد 58 درصدی در تولید آلومینیوم ایران

رشد 58 درصدی تولید آلومینیوم ایران

رشد 58 درصدی در تولید آلومینیوم ایران

رشد 58 درصدی تولید آلومینیوم ایران

اقتصادآنلاین : تولیدکنندگان آلومینیوم ایران در دو ماه نخست سال جاری میلادی (20 مارس – 20 مه) تولید کل 65170 تن شمش آلومینیوم داشتند تا رشد 58 درصدی را در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، معادن ایران ثبت کنند. و آخرین گزارش سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی نیز این رشد را نشان می دهد.

خبرگزاری فارس گزارش داد ، تولید کننده شاخص شرکت آلومینیوم ایران (IRALCO)، 31  هزار و 984 تن از کل تولید را به خود اختصاص داده است که رشد 4 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.

پس از آن شرکت آلومینیوم هرمزال با 13 هزار و 537 تن، رشد 163 درصدی را نشان داد. شرکت آلومینیوم المهدی با 11 هزار و 881 تن، رشد 128 درصدی را نشان داد. تولید سالانه شرکت آلومینیوم جنوب (SALCO) با 4 هزار 493 تن ، هیچ تغییری قابل توجهی نداشته و شرکت آلومینای ایران باثبت 3 هزار 275 تن رشد 799 درصدی را نشان می دهد.

میزان تولید طی ماه منتهی به 20 مه بالغ بر 33 هزار و 644 تن بوده است که نشان دهنده رشد 61 درصدی سال گذشته است.

شرکت آلومینای ایران طی مدت دو ماه 41 هزار و 699 تن پودر آلومینا تولید کرده است که 6 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است

میزان تولید پودر آلومینا در این شرکت در ماه منتهی به 20 مه بالغ بر 20 هزار و 800 تن بود ، که هیچ تغییری چشمگیر در سال نشان نمی دهد.

شرکت آلومینیوم جنوبی (SALCO) واقع در شهر لامرد ، استان فارس ، در آوریل افتتاح شد.

به گفته رضا رحمانی ، وزیر پیشین صنایع ، این پروژه ظرفیت تولید آلومینیوم ایران را به 785 هزار  تن در سال خواهد رساند.

رحمانی در مراسم افتتاحیه گفت: “این کارخانه با قیمت بیش از 1.2 میلیارد دلار به فروش رسیده است. فناوری پیشرفته در پروژه گنجانده شده است و توسعه پروژه مطابق با نگرانی های زیست محیطی است. “

SALCO پس از بهره برداری کامل ، در مجموع 6500 شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می کند.

سهام این شرکت متعلق به دو شرکت است. شرکت سرمایه گذاری غدیر 51 درصد و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (IMIDRO) صاحب بقیه هستند.

این کارخانه قرار است طیف گسترده ای از محصولات آلومینیومی از جمله ورق، پروفیل، شمش، درب، پنجره و کامپوزیت و همچنین مهره و پیچ را تولید کند.

رحمانی بعداً به IRIB News گفت که ایران در حال حاضر هجدهمین تولیدکننده بزرگ آلومینیوم در جهان است و با افتتاح این پروژه و همچنین مجتمع آلومینیوم جاجرم واقع در شهرستان جاجرم (استان خراسان شمالی) ، که چند ماه قبل به جریان افتاد ، به مکان 14 رتبه بندی صعود می کند.

مجتمع آلومینیوم جاجرم با سرمایه گذاری در حدود 150 میلیون دلار و ایجاد 400 شغل مستقیم و 1600 شغل غیرمستقیم در ژوئیه 2019 به بهره برداری رسید.

SALCO تولید 100 هزار تن شمش آلومینیوم در سال را آغاز می کند. ظرفیت تولید پیش بینی می شود در فاز بعدی به 300 هزار تن در سال برسد. حداکثر ظرفیت تولید، رسیدن به 1 میلیون تن شمش آلومینیوم در سال است.

SALCO قصد دارد به بزرگترین تولید کننده آلومینیوم ایران و چهارمین تولید کننده بزرگ در خاورمیانه تبدیل شود.

آخرین گزارش IMIDRO نشان می دهد تولیدکنندگان آلومینیوم ایران در سال گذشته که در 19 مارس سال 2020 پایان یافت، تولید کل 275 هزار و 716 تن شمش آلومینیوم داشتند.

ظرفیت اسمی ترکیبی شرکت آلومینیوم ایران (IRALCO) واقع در اراک (استان مرکزی)، شرکت آلومینیوم المهدی واقع در بندرعباس (استان هرمزگان) ، شرکت آلومینیوم هرمزال همچنین در بندرعباس و مجتمع آلومینیوم جاجرم واقع در شهرستان جاجرم (استان خراسان شمالی) 468 هزار تن در سال است.

ایرالکو 175 هزار تن از کل را به خود اختصاص داده است و پس از آن هرمزال با 143 هزار تن، المهدی با 110 هزار تن و جاجرم با 40 هزار تن قرار دارند.

 به گفته شهریار طاهرپور، مدیرعامل سابق سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران، سرانه مصرف آلومینیوم در ایران طی 10 سال گذشته حدود 4.5 کیلوگرم بوده است.

در حال حاضر ، سرانه مصرف آلومینیوم در جهان حدود 9 کیلوگرم است. ایالات متحده و کانادا با سرانه به ترتیب 23 و 27 کیلوگرم بزرگترین مصرف کننده آلومینیوم در جهان هستند.

بزرگترین چالش صنعت آلومینیوم ایران در حال حاضر حول تهیه مواد اولیه از جمله آلومینا و کک نفتی است. عدم دسترسی به مواد اولیه به دلیل تحریم ها و همچنین خرید آنها با قیمت های بسیار بالاتر از نرخ های جهانی از مواردی است که تولیدکنندگان با آن روبرو هستند.

در حال برنامه ریزی برای اتصال واحدهای تولیدی آلومینیوم به راه آهن و اکتشاف معادن جدید بوکسیت به منظور کاهش هزینه ها و قیمت آلومینیوم است.

اخبار

194 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

تماس بگیرید

ارسال
پشتیبانی واتس‌اپ
سلام 👋
چطور میتونم کمکتون کنم؟