تفاوت بین لاستیک های EPDM و دیگر لاستیک ها


تفاوت بین EPDM و سیلیکون چیست و چه زمانی باید از یکی بر دیگری استفاده کنید؟ هر دو لاستیک هستند و هر دو گاهی اوقات با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند.

اول ، اصول اولیه. EPDM چیست؟ مخفف عبارت Ethylene Propylene Diene Monomer است. این یک ماده لاستیکی مصنوعی است که در صنایع خودرو و ساختمان محبوب است. سیلیکون ، همانطور که معمولاً Polydimethylsiloxane نامیده می شود ، یک پلیمر معدنی است و بر اساس ماسه کوارتز است. در کاربردهایی که از خودرو و هوافضا گرفته تا غذا و نوشیدنی استفاده می شود.

EPDM و سیلیکون چگونه هستند؟

به راحتی می توان فهمید که چرا ابهام وجود دارد. هر دو EPDM و سیلیکون:

مقاومت عالی در برابر هوا را ارائه دهید

به عنوان عایق های الکتریکی عالی هستند

انعطاف پذیری را تا دمای -50 درجه سانتیگراد-58 درجه فارنهایت حفظ کنید.

در مقابل برخی مواد شیمیایی بایستید.

به میزان متفاوت ، مجموعه فشرده سازی عالی داشته باشید

به عنوان مهر و موم سیستم آب ، حلقه های O ، شیلنگ و غشاها محبوب هستند

می توان آن را تا سطح بسیار صاف به پایان رساند

بازدارنده شعله هستند

تحمل درجه حرارت بالا ، به میزان متفاوت

به هر حال شباهت آنها به همین جا ختم می شود. بیایید نگاهی به مزایای هر ماده ای بیاندازیم.

EPDM – مزایا و معایب:

مزایا: EPDM دارای ساختار ستون فقرات پلیمری اشباع و پایدار است که مزایای آن را به مواد می دهد.

از بین همه لاستیک ها ، EPDM مقاوم ترین در برابر آب است ، به همین دلیل برای کاربردهای بیرونی بسیار محبوب است و اغلب به عنوان مواد سقف استفاده می شود. EPDM در برابر شرایط آب و هوایی سخت مانند برف و برف مقاومت می کند.

یکی دیگر از دلایل استفاده از آن در خارج از منزل ، به ویژه در ساختمان ، مقاومت عالی آن در برابر سایش و پارگی و توانایی مقاومت در برابر اثرات مخرب جوی ، ازن و قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش است.

EPDM همچنین مقاومت الکتریکی خوبی را ارائه می دهد. خواص شیمیایی آن را به ویژه برای عایق های الکتریکی و واشر مناسب می کند. در برابر حلالهای قطبی و نه فقط آب ، بلکه در برابر اسیدها ، قلیاها و استرهای فسفات مقاومت می کند. EDPM کار بسیار خوبی در برابر بخار و دمای پایین و بالا انجام می دهد ، اگرچه سیلیکون می تواند دماهای بالاتر را نیز تحمل کند.این ماده دارای مجموعه فشرده سازی کمی است ، بنابراین با فشار طولانی مدت ، مقاومت زیادی از دست نمی دهد.منفی: همچنین هرگز نباید از EPDM با روغن ، گریس ، سوختهای هیدروکربوری ، اسیدهای غلیظ یا حلالهای هالوژنه استفاده کنید. در نهایت ، طول عمر EPDM نسبت به سیلیکون کوتاهتر است ، بنابراین بسته به کاربرد بیشتر نیاز به تعویض دارد.سیلیکون – جوانب مثبت و منفیمزایا: سیلیکون برای مواد غذایی بی خطر است. این یک ماده فوق العاده همه کاره است ، به دلیل دارا بودن مواد شیمیایی و روش های متعددی که می توان آن را تغییر داد. در نتیجه ، امکانات گسترده ای را ارائه می دهد.شاید جذاب ترین ویژگی آن توانایی آن در تحمل درجه حرارت بسیار بالا باشد ، به همین دلیل است که برای برنامه های ماسک سازی بسیار محبوب است. همه تولیدکنندگان بر اساس تجربه و معیارهای خود نقاط ذوب متفاوتی را ارائه می دهند ، اما به طور کلی سیلیکون می تواند تا 232 درجه سانتی گراد450 درجه فارنهایت مقاومت کند. آن را با EPDM 148 ° C/300 ° F مقایسه کنید.نکته مثبت این است که سیلیکون در برابر روغن ترمز خودرو مقاوم است ، در حالی که EPDM اینگونه نیست. سیلیکون همچنین دارای مجموعه فشرده سازی عالی است که حتی کمتر از EPDM است.مانند EDPM ، سیلیکون دارای مقاومت فوق العاده ای در برابر ازن و هوازدگی است. اکثر تولیدکنندگان مقاومت آن در برابر آب را بسیار عالی ذکر می کنند ، اما مقاومت آن در برابر تورم آب به طور کلی ضعیف است. سیلیکون را می توان برای مقاومت در برابر آب تغییر داد ، همانطور که در محصولات مانند سیلانت های سیلیکونی دیده می شود.

 

مقاله

243 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

تماس بگیرید

ارسال
پشتیبانی واتس‌اپ
سلام 👋
چطور میتونم کمکتون کنم؟