آنادایز چیست؟ و عملکرد آن چگونه است؟

آنادایز چیست و عملکرد آن چگونه است

آنادایز چیست و عملکرد آن چگونه است

در پایان فرآیند تولید پرفیل الومینیوم، مرحله بعدی اعمال پوشش سطحی است که روش های مختلفی وجود دارد، اما در تولید مواد آلومینیومی فرآیند آنادایز روشی موثر تری است. دلیل آن دور از ذهن نیست، زیرا منجر به تولید محصولی بادوام و در عین حال زیبا می شود. آنادایز کردن توسط فرآیندهایی انجام می شود که توسط مختصصان گروه صنعتی گلدن وین، به دو بخش مهم، دانستن نحوه رنگ آمیزی آلومینیوم و استفاده از رنگ های آلومینیوم آنادایز شده است.

رنگ آنادایز از آنجایی که چیزهای زیادی در مورد خواص محصول نهایی می‌گویند مهم هستند. در این مقاله با آنادایز کردن، رنگ های متداول آلومینیوم تولید میشود و نحوه رنگ آمیزی محصولات آلومینیومی با استفاده از آنادایز آشنا خواهید شد. بیایید درست به آن بپردازیم تا بتوانید نحوه عملکرد این فرآیند را درک کنید.


اصول فرآیند انادایز

قبل از بحث در مورد رنگ‌های مختلف آلومینیوم آنادایز شده یا نحوه رنگ‌آمیزی آلومینیوم، باید ذهن شما را در مورد این که این فرآیند در مورد چیست،اماده کنیم. مگر اینکه پیشینه علمی راجب این موضوع داشته باشید
آنادایز آلومینیوم یک فرآیند الکتروشیمیایی است که در آن سطوح محصولات آلومینیومی با استفاده از یک لایه اکسید مقاوم در برابر سایش پوشش داده می شود. بنابراین، محصولات دارای خواصی هستند که کیفیت و زیبایی پروفیل را بهبود می بخشد. به عنوان مثال، آنها بادوام، مقاوم در برابر سایش و خوردگی هستند.

آنادایز کردن یک واکنش سلولی الکتروشیمیایی است که قسمت آلومینیومی آن به عنوان آند عمل می کند، کاتد یک ماده بی اثر و یک الکترولیت اسیدی است. در زیر واکنش های الکتروشیمیایی در الکترود آمده است:
 انواع فرآیند آنادایز شده

سه نوع فرآیند آنادایز شده وجود دارد که هر کدام از نظر شدت پوشش متفاوت هستند. این تفاوت به دلیل الکترودها، الکترولیت ها و انرژی مورد استفاده در هر فرآیند است.

فرآیند آنادایز شده نوع 1

فرآیند انادایز نوع 1 به عنوان نوع “سبک” نیز شناخته می شود و شامل استفاده از اسید کرومیک به عنوان الکترولیت و قسمت آلومینیومی به عنوان آند است. هنگامی که جریان از الکترولیت عبور می کند، ذرات مثبت از آند خارج می شوند و شیارهای میکروسکوپی روی سطح ایجاد می کنند. سپس شیارهای میکروسکوپی اکسید می شوند تا یک لایه اکسید تشکیل دهند. در مقایسه با محصولات آلومینیومی معمولی انادایز نشده، محصولات ساخته شده از این فرآیند در برابر حرارت و خوردگی مقاومت بهتری دارند.

فرآیند آنادایز نوع 2

در فرآیند آنادایز نوع 2 به جای اسید کرومیک از اسید سولفوریک استفاده می شود. اسید سولفوریک قوی تر است و منجر به خروج بهتر ذرات آلومینیوم مثبت نسبت به آنچه در نوع 1 دیده می شود. بنابراین، شیار میکروسکوپی تشکیل شده عمیق تر است و لایه اکسید ضخیم تر است. این دو ویژگی مسئول خواص نگهداری بهتر رنگ هستند که توسط قطعات آلومینیومی نوع 2 نشان داده شده است.

فرآیند آنادایز شده نوع 3

فرآیند آنادایز شده نوع 3 برای ساخت محصولات آلومینیومی سنگین ایده آل است. بر خلاف انواع دیگر فرآیند آنادایز شده، از ولتاژ بالاتر و اسید قوی (اسید سولفوریک) استفاده می کند.
رنگ های آنادایز با رنگ های تکنیک های دیگر مانند پوشش پودری یا رنگ متفاوت است. از نظر دستیابی به ثبات رنگ، به دلیل متغیرهای زیادی که در انادایز شدن دخیل هستند، مشکلاتی وجود دارد.

فرآیند آنادایز کردن برای همه رنگ های اصلی امکان پذیر است، رنگ های آلومینیوم آنادایز شده به شدت به عوامل زیادی مانند اندازه، درجه، نوارهای پایانی بستگی دارد. در زیر مراحلی که باید در مورد نحوه رنگ آمیزی محصولات آلومینیومی با استفاده از فرآیند آنادایز شده انجام شود، آورده شده است.

تمیز کردن و اچ کردن قطعات آلومینیومی

مرحله اول با تمیز کردن محصولات آلومینیومی در مخازن مواد شوینده و آبکشی شروع می شود. پس از شست و شو، قسمت را اچ می کنند تا سطحی صیقلی و براق به دست آید. اچ کردن برای حذف مقادیر کمی از فلزات انجام می شود که می تواند منجر به طولانی شدن طول فرآیند شود.

چهار راه برای افزودن رنگ های آلومینیوم آنادایز شده وجود دارد. در زیر توضیحی در مورد چهار روش ارائه شده است.

رنگ آمیزی الکترولیتی: این روش شامل غوطه وری قطعات آلومینیومی در محلولی حاوی مقداری نمک فلزی است. هنگام پر کردن منافذ، پوششی به اندازه کافی قوی برای مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش ایجاد می کنند.

رنگ آمیزی دیپ: در این روش قطعه در مخزن حاوی رنگ قرار می گیرد. رنگ منافذ را پر می کند و سطح در آب یونیزه شده جوشانده می شود تا واکنش پایان یابد. می توانید از رنگ آمیزی شیب دار با انواع رنگ های مختلف استفاده کنید. با این حال، آنها در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم نیستند.

رنگ آمیزی یکپارچه: رنگ آمیزی یکپارچه ترکیبی از آنادایز و رنگ آمیزی برای رنگ کردن محصولات آلومینیومی در سایه های برنز و مشکی است. این محصولات در برابر سایش مقاوم تر می شوند.

آب بندی

آب بندی آخرین مرحله آنادایز است. در اینجا، مولکول های رنگی که روی منافذ هستند و به دام می افتند. آب بندی از جذب مولکول های نامطلوب در منافذ جلوگیری می کند.

آب بندی در آب داغ با دمای 200 درجه فارنهایت (93 درجه سانتیگراد) انجام می شود. کریستال های اکسید آلومینیوم هیدراته تشکیل شده در آب گرم، وظیفه آب بندی منافذ را بر عهده دارند. نمک های فلزی نیز می توانند پس از حل شدن در آب داغ در دمای 180 درجه فارنهایت (86 درجه سانتیگراد) رسوب کنند.
درب و پنجره های دو جداره الومینیوم بهتر است از جنس انادایز باشد تا در برابر خش مقاوم باشند.

مقاله

تماس بگیرید

ارسال
پشتیبانی واتس‌اپ
سلام 👋
چطور میتونم کمکتون کنم؟