فعالان حوزه ساخت و ساز معتقدند که سرمایه گذاران به دلیل خواب طولانی سرمایه از این بازار فاصله گرفته اند


به گزارش اخبار ساختمان، نوسانات بازار مسکن این روزها شکل عجیبی به خود گرفته به طوری که با وجود رکود در معاملات ملکی، هزینه ساخت مسکن شیب صعودی دارد. آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار در رابطه با تورم نقطه به نقطه و حجم معاملات مسکن در آبان سال جاری نسبت به سال گذشته نشان می دهد که میانگین معاملات کاهش ۵۵ درصدی را تجربه کرده و تورم نقطه به نقطه بیش از ۶۲ درصد شده است. این آمار نشان می دهد که متوسط قیمت آپارتمان در شهر تهران حدود ۸۰ میلیون شده است و تعداد خرید و فروش ملک در پایتخت به یک خواب زمستانی عمیق رفته است.

قیمت مصالح ساختمانی در اوج

مجتبی عبادی، فعال حوزه ساخت و ساز در شرق تهران در این باره، می گوید: این ارقام همزمان با شروع آغاز فصل گرما بالاتر هم می رود. در حال حاضر قیمت سیمان پاکتی ۵۸ هزار تومان است. اگر مشکل برق صنایع جدی باشد، تولید سیمان در بیشتر کارخانه ها متوقف شده و در نتیجه باید منتظر سیمان ۱۲۰ هزار تومانی باشیم.

به گفته وی حدود ۸۰ درصد از ساخت و سازهای کشور به بتن نیاز دارد. برای بتن ریزی سیمان و میلگرد یک نیاز اساسی است. حال اینکه اگر صنایع فولادی و سیمانی با چالش انرژی رو به رو باشند یک خطر جدی برای صنعت ساخت و ساز پیش می آید.

وی در پایان تاکید می کند: بزرگترین مشکلی در حوزه صنعت ساختمان وجود دارد این است که مواد اولیه و محصولات بنیادی علاوه بر اینکه تاثیر مستقیم از نرخ ارز می گیرند، به چالش های عمومی هم واکنش نشان می دهند، به همین دلیل هزینه تمام شده صنعت ساخت و ساز از تورم عمومی هم پیشی می گیرد.

وی افزود: سرمایه گذاران تمایلی به حضور در صنعت ساخت و ساز ندارند. برآورد هزینه ها و قیمت تمام شده یک پروژه بسیار دشوار شده، همچنین خواب سرمایه در این حوزه بسیار زیاد است در نتیجه بازارهای زود بازده می روند.

منبع اخبار ساختمان

 

اخبار

تماس بگیرید

ارسال
پشتیبانی واتس‌اپ
سلام 👋
چطور میتونم کمکتون کنم؟