چه نوع شیشه هایی برای نور گیر ها مناسب تر اند؟


نورگیرها معمولاً با پلاستیک یا شیشه ساخته می شوند و انتخاب شما بستگی به عوامل متعددی از جمله آب و هوا ، موقعیت داخل خانه و قیمت دارد. تولید کنندگان با استفاده از لعاب خود به انواع نورگیرها اشاره می کنند ، یک اصطلاح کلی برای توصیف نحوه ساخت یک پنجره یا پنجره.

شیشه های پلاستیکی برای پنجره های سقفی گرانتر از شیشه های شیشه ای هستند و با این وجود هنوز دوام بالایی دارند. پلاستیک بیشتر مستعد پوشیدن است و به راحتی خراشیده ، تغییر رنگ داده یا تار می شود. و مگر اینکه پلاستیک با یک فیلم خاص پوشانده شود ، این نوع لعاب ها اشعه ماوراء بنفش (UV) خطرناک خورشید را وارد می کنند که می تواند به پوست افراد آسیب برساند و مبلمان را نیز محو کند. اگر تا به حال نورگیرهای گنبدی یا حبابی شکل در منزل شخصی دیده اید ، به احتمال زیاد این نورگیرها پلاستیکی هستند. به طور کلی این طرح در حال حاضر در نظر گرفته نشده است.

لعاب شیشه ای برای نورگیرها گرانتر از پلاستیک است ، اما عموماً ترجیح داده می شود زیرا دوام بیشتری نسبت به پلاستیک دارد ، رنگ آن تغییر نمی کند و بسیاری از مردم به سادگی تصور می کنند ظاهر آن زیبا تر است. شیشه های ساخته شده برای نورگیرها باید از مواد شیشه ای ایمنی ساخته شده باشند ، بدین معنا که یا مقاوم بوده یا لمینت شده است. شیشه مقاوم شیشه ای است که تحت فرآیند گرمایش و سرمایش سریع قرار گرفته است تا مواد بسیار سخت تر از شیشه معمولی شود. در نتیجه ، وقتی می شکند به قطعات کوچک شبیه سنگریزه و بدون لبه های تیز خرد می شود. شیشه های چند لایه با یک لایه نازک پلاستیکی که بین دو تکه شیشه قرار گرفته است ساخته می شود. اگرچه ترکیبات مختلف زیادی وجود دارد ، اما اکثر تولیدکنندگان با استفاده از یک شیشه مقاوم در قسمت بیرونی و یک شیشه چند لایه در داخل ، نورگیرها را می سازند.
تکنیک های مختلف لعاب دهی می تواند بازده انرژی خانه را نیز افزایش دهد. شیشه های رنگی می توانند گرما را جذب کرده و ضریب افزایش حرارت خورشیدی  را کاهش دهند ، اندازه گیری میزان گرمای نور خورشید در پنجره یا بلوک های سقفی. میزان بالا یا پایین بودن میزان پنجره های شما بستگی به آب و هوایی دارد که در آن زندگی می کنید – هرچه این عدد کمتر باشد ، گرمای کمتری به خانه شما منتقل می شود. به عنوان مثال ، یک نورگیر با بالا برای زمستانهای سرد بهتر است ، در حالی که یک نورگیر با کم در جلوگیری از گرما در تابستانهای گرم بهتر است.

 

همچنین پوشش های کم انتشار (کم E) روی نورگیرها وجود دارد ، لایه های نازک فلزی میکروسکوپی بر روی یک یا چند شیشه نورگیر پخش شده است. یک پوشش کم E ، ضریب U نورگیر را کاهش می دهد-مقدار حرارت غیر خورشیدی مجاز است. هرچه ضریب U پایین تر باشد ، پنجره کارآمدتر است.

مردم به طور معمول نورگیر را در حمام و آشپزخانه در خانه خود نصب می کنند. نورگیر در حمام نور طبیعی بیشتری به اتاق می بخشد ، با این حال حریم خصوصی منطقه را حفظ می کند. مردم تمایل دارند زمان زیادی را در آشپزخانه خود صرف کنند ، آشپزی کنند و غذا بخورند ، بنابراین حمام کردن این اتاق با نور طبیعی یک راه خوب برای گذراندن صبح ، بعد از ظهر یا عصرهای اولیه است.

هر زمان که لازم است در اطراف پنجره های سقفی کار کنید ، مردم باید توجه بیشتری برای جلوگیری از هر نوع تصادف در هنگام سقوط داشته باشند. تصادف نورگیر می تواند منجر به سقوط طولانی شود ، که به اندازه کافی بد است ، اما خطر اضافی خرد شدن شیشه یا پلاستیک نیز وجود دارد. سالانه 36 سقوط مرگبار از طریق نورگیرها و 50 سقوط غیر مرگبار رخ می دهد که بیشتر آنها در مشاغل ساختمانی رخ می دهد.
برای به حداقل رساندن سقوط از طریق این دهانه های سقف ، انجمن سازندگان معماری آمریکا چندین پیشنهاد برای ایمنی اطراف نورگیرها ارائه کرده است. برای اولین بار ، هر کسی که به پشت بام می رود ، به ویژه در موارد ساخت و ساز ، باید حرفه ای باشد که در زمینه ایمنی سقف به درستی آموزش دیده باشد. بیشتر تصادفات به این دلیل نیست که شخصی به سادگی از پنجره نور عبور می کند.، سایر خطرات سقف – مانند دهانه های بدون پوشش – اغلب مقصر هستند. همچنین هنگامی که کسی روی سقف قرار دارد ، باید در و اطراف نورگیرها علائم هشدار دهنده وجود داشته باشد.

 

برای محافظت بیشتر ، صاحبان خانه و مدیران ساختمان های اداری می توانند یک پنجره یا نرده روی پنجره ها نصب کنند که روی هر شیشه یا پلاستیک را می پوشاند و محافظت بیشتری در برابر زمین خوردن تصادفی ارائه می دهد. آنها به طور معمول در چندین مدل و اندازه مختلف وجود دارند و به نورگیر چسبیده یا محکم می شوند. اکثر صفحه نمایش ها گنبدی شکل هستند و باید روی پنجره های پلاستیکی حبابی شکل قرار بگیرند ، اما برخی از آنها مسطح هستند و اجازه نمی دهند فضایی برای نورگیر باز شود (البته اگر در وهله اول طراحی شده باشد). از طرف دیگر ، نرده ها بسیار برجسته تر هستند ، اما مانعی آشکار برای هر کسی است که بر روی پشت بام قدم می زند.

مقاله

173 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

تماس بگیرید

ارسال
پشتیبانی واتس‌اپ
سلام 👋
چطور میتونم کمکتون کنم؟