الومینیوم فلز محبوب در صنعت تولید درب و پنجره ها


آلومینیوم را “فلز جادویی” می نامند. این سنگ عمدتا به عنوان سنگ بوکسیت یافت می شود و سومین عنصر رایج در پوسته زمین و فراوان ترین فلز روی کره زمین است. اما چه چیزی آن را برای استفاده در پنجره ها ، درها و دیوار پرده مناسب می کند؟

خوب ، این خواص شیمیایی ، فیزیکی و مکانیکی آلیاژهای آلومینیوم امروزی است که باعث افزایش شدید مصرف جهانی آن در سالانه بیش از 5 درصد می شود. در اینجا فقط 8 دلیل وجود دارد که چرا بازار قاب آلومینیومی در جهان شیشه همچنان در حال رشد است ، در حال حاضر بازار تجاری را تحت سلطه خود قرار داده و PVC-U را برای پول خود در بازار اجرا می کند.

وزن سبک – آلومینیوم یک فلز بسیار سبک با وزن مخصوص فقط 2.7 گرم در سانتی متر مکعب است که تقریباً یک سوم فولاد یا مس است. در واقع ، این یکی از سبک ترین فلزات تجاری موجود است. این امر آن را برای قاب پنجره ها و درها ایده آل می کند ، اما استفاده از یک قاب سبک به ویژه در مورد دیوار پرده اهمیت زیادی دارد. دیوارهای پرده ای ساختاری نیستند و فقط می توانند وزن خود را تحمل کنند ، بنابراین هرچه سبک تر باشد بهتر است.

مقاوم در برابر خوردگی – اگر به دنبال یک پنجره تعمیر و نگهداری کم هستید ، آلومینیوم پاسخ شما است. به این دلیل که هنگام تماس آلومینیوم با هوا ، بلافاصله یک لایه محافظ از اکسید آلومینیوم روی سطح ایجاد می شود. این لایه در برابر خوردگی در برابر هر چیزی که آب و هوا می تواند به آن وارد کند ، از جمله باران اسیدی ، بسیار مقاوم است و با محصولات تمیز کننده آسیب نمی بیند. و بر خلاف قاب های چوبی یا PVC-U ، پنجره های آلومینیومی در طول سالها با هر شرایط آب و هوایی متورم ، ترک خورده ، شکسته یا تار نمی شوند. حفاظت در برابر خوردگی را می توان حتی با آنودایز یا رنگ آمیزی (معمولاً با پوشش پودری) سطح افزایش داد.

در صورتی که شیمی GCSE خود را فراموش کرده اید ، نمی شکند – آلومینیوم هم شکل پذیر است و هم شکل پذیر – این بدان معناست که می توان آن را خم کرد یا به شکل فشرده کرد یا به سیم نازکی کشید بدون اینکه استحکام خود را از دست بدهد و بدون شکستن یا ترک خوردن. به عبارت دیگر ، انعطاف پذیر آن شکننده نیست. در واقع ، آلومینیوم دومین فلز چکش خوار و ششمین فلز شکل پذیر است. این خبر فوق العاده ای برای هر کسی است که می خواهد پرده یا پنجره منحنی داشته باشد ، زیرا پروفیل های آلومینیومی قاب می توانند به راحتی خم شوند یا به شکل مورد نیاز فشرده شوند بدون این که خطر شکستگی آنها وجود داشته باشد.

100٪ قابل بازیافت – آلومینیوم در بازیافت فلزات بی نظیر است. 100٪ قابل بازیافت است و کیفیت آلومینیوم بازیافت شده مشابه آلومینیوم بکر است. به این معنی که می توان آن را بارها و بارها بازیافت کرد. در حقیقت ، تقریباً 75 درصد از کل آلومینیوم تولید شده هنوز هم در حال استفاده است. این خبر خوبی برای تامین آلومینیوم است ، به ویژه وقتی در نظر بگیرید که از زمان تولید اولین مقادیر صنعتی آلومینیوم در حدود 100 سال پیش ، تقاضای جهانی برای آلومینیوم به حدود 29 میلیون تن در سال افزایش یافته است. اما این حتی خبر بهتری برای محیط زیست است ، زیرا تولید 1 تن آلومینیوم جدید 14000 کیلووات ساعت زمان می برد ، اما برای ذوب مجدد و بازیافت همین مقدار تنها 5-10 درصد از این مقدار طول می کشد. که به معنی رد پای کربن کوچکتر و هزینه کمتر است.

بسیار محکم – آلیاژهای آلومینیوم برای ساخت قاب پنجره و پرده دیوار استفاده می شود. این به این دلیل است که آلومینیوم خالص به تنهایی استحکام کششی بالایی ندارد. با این حال ، هنگامی که با عناصر دیگر مانند منگنز ، سیلیکون ، مس و منیزیم آلیاژ می شود ، قدرت آن بسیار افزایش می یابد. مقاومت کششی آلومینیوم خالص حدود 90 مگاپاسکال است اما می تواند به عنوان آلیاژ به بیش از 690 مگاپاسکال برسد. در واقع ، آلومینیوم که همانطور که قبلاً دیدیم یکی از سبک ترین فلزات مهندسی است ، نسبت استحکام و وزن بسیار بهتری نسبت به فولاد هنگام استفاده به عنوان آلیاژ دارد. حتی بیشتر

بر خلاف فولاد ، مقاومت آلومینیوم هر چه سردتر می شود افزایش می یابد ، در حالی که فولاد در دمای پایین (زیر 0 درجه سانتیگراد) شکننده می شود. این بدان معناست که پنجره ها ، درها و دیوارهای آلومینیومی می توانند بیش از حد با دمای شدید زمستان در مناطق سرد ایران  کنار بیایند.

به راحتی آلیاژها را تشکیل می دهد – همانطور که قبلاً دیدیم آلومینیوم معمولاً برای بهبود خواص فیزیکی با عناصر دیگر آلیاژ می شود. به عنوان مثال ، استحکام آلومینیوم تجاری خالص را می توان با افزودن منگنز 20 درصد افزایش داد. آلومینیوم همچنین به راحتی آلیاژهایی با سیلیکون ، مس ، روی ، آهن و منیزیم تشکیل می دهد. این بدان معناست که امکان تولید طیف وسیعی از آلیاژها با خواص متناسب با کاربردهای خاص وجود دارد. شرکتهای لعاب آلومینیومی از آلیاژهای آلومینیوم با سیلیکون و منیزیم استفاده می کنند که یک انتخاب عالی برای اکسترود پروفیل آلومینیوم است. آنها بسیار متنوع ، قابل درمان با حرارت ، بسیار شکل پذیر ، قابل جوشکاری هستند و دارای استحکام بالا به علاوه مقاومت در برابر خوردگی عالی هستند.

قالب بندی آسان-قاب پنجره های آلومینیومی با استفاده از یک فرایند اکستروژن ساخته می شوند ، یعنی با استفاده از آلیاژ آلومینیوم پیش گرم شده از طریق قالب برای ایجاد پروفیل آلومینیومی. سپس این پروفیل ها به هم متصل می شوند و فریم را تشکیل می دهند. این طراحی این پروفیل ها است که به قاب پنجره ویژگی های منحصر به فردی می بخشد. آنها می توانند طرح های پیچیده ای باشند اما خوشبختانه این اشکال پیچیده را می توان با استفاده از یک قسمت اکسترود شده بدست آورد ، به طوری که پروفیل ها هم قوی و هم بادوام هستند. آلومینیوم همچنین قابلیت ماشینکاری خوبی دارد و ساخت دقیق پروفیل های آلومینیومی را در قاب پنجره تمام شده آسان می کند.

تزئینی – آلومینیوم را می توان به راحتی آنودایز یا پودر کرد تا جلوه ای صاف یا بافتی به آن ببخشد. این بدان معناست که پنجره ها ، درها و دیوار پرده های آلومینیومی نه تنها عملکرد خوبی دارند ، بلکه ظاهر فوق العاده ای نیز دارند. آنودایز با فرو بردن آلومینیوم در حمام الکترولیت اسیدی و عبور جریان الکتریکی از آن انجام می شود. این باعث می شود سطح فلز به یک پوشش تزئینی ، با دوام ، مقاوم در برابر خوردگی و اکسید آلومینیوم تبدیل شود. اکسید آلومینیوم کاملاً با آلومینیوم زیرین یکپارچه شده است ، به طوری که نمی تواند تراشه یا لایه برداری شود ، و باعث دوام فوق العاده آن می شود. اکسید آلومینیوم دارای ساختار متخلخل است بنابراین برای مقاوم شدن در برابر خوردگی باید آب بندی شود. درزگیر می تواند شفاف باشد یا حاوی رنگهای مخصوص باشد به طوری که آلومینیوم آنودایز شده در طیف وسیعی از رنگ ها موجود باشد.

 

 

مقاله

165 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

تماس بگیرید

ارسال
پشتیبانی واتس‌اپ
سلام 👋
چطور میتونم کمکتون کنم؟